Пошук
Разместить кнопку на Вашем сайте

Газета «Комуніст»
Сайт Комуністичної партії України

Журнал «Комуніст України»

Газета Криворожской городской организации Компартии Украины

Ленінський Комсомол м.Києва

Газета Всекраинского Союза рабочих «Рабочий класс»

Коммунистическая партия Российской Федерации

Московское городское отделение КПРФ

Санкт-Петербугское городское отделение КПРФ

Сайт газеты ЦК Коммунистической партии Китая «Женьминь Жибао» (на русском языке)
Партійне життя

Самойлик К.С.: Комуністи виступають за беззаперечне виконання освітянського законодавства

Загальновідомо, що освіта в сучасних умовах є могутнім чинником розвитку духовної культури народу України, відтворення інтелектуальних і продуктивних сил суспільства, запорукою громадянського миру і майбутніх успіхів у зміцненні й утвердженні авторитету України як суверенної, дійсно демократичної, соціальної та правової держави – повноправного члена європейської та світової спільноти. Тобто, освіта і майбутнє – два ключові аспекти, із позицій яких слід розглядати стан справ, що склався в галузі освіти, та визначати її перспективи.

Необхідно визнати, що незважаючи на занадто складні соціально-економічні умови, які пережила наша держава, особливо в 90-і роки минулого століття, вітчизняна система освіти зберегла основні свої параметри. Впевнена, що це вдалося зробити не лише завдяки стримуючим управлінським діям органів виконавчої влади, але й завдяки позитивну консерватизму радянської системи освіти. Не будь цього навряд чи можна було б говорити про реформування чи модернізацію системи освіти. Просто нічого було б реформувати.

Хочеться вірити в те, що вітчизняна система освіти вже пройшла прірву широкомасштабної кризи, що вона вже стала на шлях стабілізаційних процесів. Все ж проблем в нашій системі залишається ще дуже багато.

З часу прийняття нової редакції Закону України “Про освіту” пройшло більше десяти років, а держава так і не спромоглася досягти його виконання у повному обсязі. З року в рік законами України “Про Державний бюджет України” призупиняється дія окремих норм, положень і навіть цілих статей. Це стосується й законів прямої дії, які регламентують відносини в різних підсистемах освітянської галузі – в підсистемі дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої освіти.

Під час передвиборчих перегонів усі учасники виборчої компанії говорять про захист вітчизняної системи освіти. Давайте сьогодні, під час цієї, штучно організованої виборчої компанії, відкрито й прямо будимо вимагати від політиків гарантій щодо введення в повному обсязі призупинених статей освітянських законів, в першу чергу - абзаців одинадцятого та дванадцятого частини першої статті 57 Закону України “Про освіту” (встановлення середніх посадових окладів (ставок заробітної плати) педагогічним працівникам на рівні не нижчому від середньої заробітної плати працівників промисловості, а науково-педагогічним працівникам вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації подвійної з щоквартальною індексацією з урахуванням рівня інфляції) тощо.

Останніми роками прийнято десятки постанов Кабінету Міністрів України, указів Президента України, програм та інших нормативно-правових документів щодо забезпечення громадян якісною освітою, її розвитку й удосконалення. Але ж більшість з них не виконується. Багато чисельні Уряди навіть не аналізують стан їх виконання. Маю на увазі такі вагомі й масштабні документи як: постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження комплексного плану заходів щодо розвитку загальної середньої освіти в 1999-2012 роках”, “Про розвиток сільської загальноосвітньої школи”, “Про затвердження Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільських шкіл на 2001-2003 роки”, “Про затвердження Програм “Вчитель” та “Шкільний автобус” та ін.

Комуністична партія України та її представники у Верховній Раді України цілеспрямовано працюють над тим, щоб органи державної виконавчої влади усіх рівнів, органи місцевого самоврядування навчилися виконувати закони та власні рішення. Ми пропонуємо всім політичним силам, які крокують до влади на цих передвиборчих перегонах підтримати гасло “2008 рік – рік введення в дію освітянського законодавства в повному обсязі!”.

Не дивлячись на те, що ми ступили на шлях стабілізаційних процесів в галузі освіти вкрай болючим залишається проблема скорочення мережі навчальних закладів, особливо загальноосвітніх. Прикро, але процеси їх закриття, перепрофілювання лише призупинені. Станом на 1 серпня 2007 року розглядається можливість закриття 103 шкіл, у яких навчається 2,5 тисяч учнів (найбільшу кількість шкіл станом на 01.08.2007 р. планувалося закрити в Чернігівській –19, Житомирській –16, Донецькій –15).

Змушена нагадати, що закриття, руйнацію дошкільних навчальних закладів ми вже проходили. Тепер відроджуємо їх, навіть будуємо нові. Чи не буде таке саме з загальноосвітніми навчальними закладами, особливо в сільській місцевості?

Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти який я очолюю у вирішенні питань закриття або перепрофілювання навчальних закладів, як і раніше, відстоюватиме позицію щодо не уклінного виконання статті 11 Закону України “Про загальну середню освіту”. Тобто до питання закриття шкіл місцеві органи державної виконавчої влади повинні підходити виважено, враховувати демографічний прогноз, думку громади, і пам`ятати, що кожен сільський населений пункт де є діти шкільного віку, повинен мати школу, принаймні – початкову.

З метою розв`язання проблем функціонування загальноосвітніх навчальних закладів з малою наповнюваністю потрібно прийняти в цілому проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань освіти” (щодо створення належних умов для навчання дітей) (реєстр. №0927) в частині зменшення наповнюваності класів до трьох дітей, запровадження поділу на групи при вивченні окремих предметів за наявності в класі 16 учнів. Зазначене дасть можливість зберегти понад 500 навчальних закладів з малою чисельністю учнів. Прикро, що з відомих причин цей склад Верховної Ради України не встиг прийняти зазначений закон.

Запобіганню скорочення мережі навчальних закладів сприяло б внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2001 року №1195 “Про затвердження формули розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів (дотацій вирівнювання та коштів, що передаються до державного бюджету) між державним бюджетом та місцевими бюджетами” у частині коригування відповідних коефіцієнтів у формульному розрахунку фінансування дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів з малою чисельністю. З ініціативи нашого Комітету під час проведення Дня Уряду України в січні 2007 року “Про стан і перспективи розвитку загальної середньої освіти в Україні” Верховною Радою України було дано доручення Кабінету Міністрів України щодо перегляду формульних розрахунків. Верховна Рада України повинна перевірити стан виконання цього доручення.

Змушена повернутися до проблеми соціального захисту тих, хто працює в системі освіти. Якщо останнім часом проблему з рівнем оплати праці педагогічних та науково-педагогічних працівників дещо зрушено, то питання забезпечення їх житлом залишається вкрай болючою. За оперативною інформацією ЦК Профспілки працівників освіти і науки України кількість педагогічних працівників, які не мають власного житла і змушені орендувати його у приватних осіб або проживати у гуртожитках, впродовж кількох останніх років знаходиться в межах 20-22 тисячі (без врахування молодих сімей, які проживають разом з батьками).

Регіональні програми забезпечення житлом педагогічних та науково-педагогічних працівників, розроблені на місцях відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 9 січня 2006 року, дещо зрушили дану проблему (протягом першого півріччя 2007 року 480 педагогічних та науково-педагогічних працівників отримали можливість поліпшити житлові умови, з них 264 отримали квартири або будинки).Це у 1,5 рази більше ніж за відповідний період 2006 року. Найбільшу кількість квартир у 2007 році надано у Хмельницькій – 60(13 % від кількості тих, хто перебуває на черзі), Чернігівській – 47 (7,8 % від потреби), Вінницькій – 44 (15 відсотків від потреби), АР Крим – 21 (2,1 % від потреби), Черкаській – 48 (4,6 % від потреби. У той же час у Сумській області не виділено вчителям жодної квартири, у Закарпатській – лише 5, у м. Севастополі – лише 4), проте без втручання держави питання забезпечення освітян житлом залишається актуальним не одне десятиріччя.

У 2006 році вперше Державним бюджетом України були передбачені кошти у сумі 15 млн. грн. на кредитування будівництва (придбання) житла для педагогічних та науково-педагогічних працівників. На жаль, жодну гривню з цих коштів не було використано за призначенням. Є побоювання, що і в поточному році передбачені держбюджетом кошти в обсязі 25 млн. грн. для вирішення житлових проблем освітян до них знову не дійдуть, адже перші кошти мали надійти ще у травні поточного року. За даними головного розпорядника – Державної спеціалізованої фінансової установи “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву” станом на 1 серпня ц.р. кошти для подальшого їх розподілу ще не надходили.

Потребує вирішення на державному рівні питання щодо безпідставного поширення дії статті 36 Закону України “Про Державний бюджет України на 2007 рік” на педагогічних працівників сільської місцевості, селищ міського типу обмежень грошовими доходами, що порушило їх права на безоплатне користування житлом з опаленням і освітленням в межах встановлених норм (абзац перший частини четвертої статті 57 Закону України “Про освіту”).

Відомо, що Конституційний Суд України такі обмеження визнав неконституційними. Тому, з метою запобігання аналогічним порушенням у майбутньому Верховній Ради України необхідно чітко розмежувати такі поняття як “пільги” і “гарантії”, щоб на законодавчому рівні зобов`язати органи виконавчої влади виконувати чинне законодавство, а не керуватися роз`ясненнями з центру. Комітет з питань науки і освіти готовий ініціювати розгляд цих питань вищим законодавчим органом шляхом внесення відповідного проекту закону.

Депутатів комуністів турбує також питання виконання Закону України “Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону України “Про освіту” педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів”, якій нам вдалося вибороти у 2004 році. Нагадаю, протягом 1997-2004 років педагогічним працівникам не здійснювались виплати, передбачені статтею 57 Закону України “Про освіту” щодо надбавки за вислугу років та щорічної грошової допомоги на оздоровлення. Законом про реструктуризацію було передбачено погашення заборгованості протягом п`яти років щомісячно рівномірними частинами у розмірі 1,66 % від загальної заборгованості. З регіонів до нашого Комітету надходили й зараз надходять звернення освітян щодо затримки зазначених виплат. Рахункова палата України, як контролюючий орган за надходженням коштів до Державного бюджету України та їх використанням від імені Верховної Ради України здійснила перевірку ефективності використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з виплат працівникам навчальних закладів. В результаті перевірки були виявлені суттєві порушення і недоліки при розподілі та використанні субвенції. Сподіваюсь, висновки Рахункової палати сприятимуть наведенню ладу в цьому питанні. А наші освітяни будуть отримувати законні гроші без затримки.

Вважаю, що за не повний рік роботи, враховуючи “політичні баталії” з захопленням відомими політичними силами електрощитових, виключенням електромереж, складанням повноважень народних депутатів тощо Комітету вдалося підготувати та винести на сесії Верховної Ради України, з подальшим їх прийняттям в цілому, наступні закони й постанови:

- “Про внесення змін до деяких законів України (щодо збереження дитячих позашкільних навчальних закладів) – закон спрямований на збереження позашкільних навчальних закладів, в тому числі й оздоровчих,

- “Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства на 2007-2015 роки” – закон дає можливість забезпечити кардинальні позитивні зміни в життєдіяльності суспільства й кожного громадянина,

- “Про стан і перспективи розвитку загальної середньої освіти” – постанова зафіксувала комплекс заходів щодо забезпечення якісної, доступної загальної середньої освіти, низку рекомендацій та доручень центральним та місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування щодо державної підтримки і перспектив розвитку системи загальної середньої освіти, передбачила активізацію роботи центральних органів виконавчої влади щодо усунення наявних недоліків. Зазначена постанова сприяла прийняттю Постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2007 року №643 “Про затвердження розмірів підвищення посадових окладів ( ставок заробітної плати) та додаткові оплати за окремі види педагогічної діяльності у співвідношенні до тарифної ставки”.

- “Про встановлення щорічної Премії Верховної Ради України працівникам загальноосвітніх, професійно-технічних дошкільних та позашкільних навчальних закладів” – постановою передбачається присудження 30 премій щорічно по 20 тис. грн.,

- “Про Премію Верховної Ради України найкращим молодим ученим в галузі фундаментальних і прикладних досліджень та науково-технічних розробок” – постановою встановлюється 20 премій по 20 тис. грн.,

- “Про внесення змін до закону України “Про вищу освіту” (щодо) граничного віку кандидатів на посаду керівника вищого навчального закладу та керівника факультету” – законом знято обмеження віку для кандидатів та посаду керівника вищого навчального закладу та керівника факультету,

- “Про внесення змін до Закону України “Про державні нагороди України” – законом встановлено звання “Народний вчитель України” та засновано 5 щорічних по 100 тисяч грн. Державних премій у галузі освіти за номінаціями: дошкільна і позашкільна освіта, загальна середня освіта, професійно-технічна освіта, вища освіта, наукові досягнення в галузі освіти.

Верховною Радою України за поданням Комітету було прийнято низку законів у першому читанні. Такі законопроекти, як “Про внесення змін до деяких законодавчих актів з питань освіти (щодо створення умов для навчання дітей)” та “Про освіту осіб з обмеженими можливостями здоров`я (спеціальну освіту) є законами концептуально спрямованими на модернізацію національної системи освіти, поліпшення якості та розширення доступу до неї. Зокрема, законопроект “Про внесення змін до деяких законодавчих актів з питань освіти (щодо створення умов для навчання дітей)” дає адекватні відповіді на виклики, що постають перед освітою пов`язані з демографічною ситуацією, забезпеченням прав та освіту дітей з особливими потребами, поліпшення умов навчання на утримання дітей – сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, упровадження профільного навчання, удосконалення роботи з обдарованою молоддю та інше.

Так, для збереження навчальних закладів з малою наповнюваністю у статті 36 Закону України “Про освіту” передбачено мінімальною нормою для створення класів у сільських школах не менше 3 учнів, а не 5, як тепер.

Також у зв`язку зі зменшенням середньої наповнюваності класів сільської місцевості (сьогодні вона становить 15,4 учня) запропоновано внести зміни до статті 14 Закону України “Про загальну середню освіту” та до відповідних статей Бюджетного кодексу України, передбачивши, що у сільських школах класи можуть ділитися на групи за наявності в класі більше 16 учнів, а не 18, як тепер.

Внесення змін до статті 18 Закону України “Про освіту” щодо порядку створення, ліквідації та реорганізації навчальних закладів викликано необхідністю законодавчого урегулювання умови ліквідації навчальних закладів. Однією з умов є згода територіальної громади на закриття.

Законопроект має й таку норму – пенсійне забезпечення педагогічного працівника має становити 80 % заробітної плати. Проти цієї норми активно виступає Міністерство фінансів.

Зазначу законопроект повністю готовий для розгляду у другому читанні. І він був би прийнятий вже цим складом Верховної Ради України. Але ж, на превеликий жаль, авантюра перемогла здоровий глузд. Комусь, а вже звісно кому, дуже хочеться позачергових виборів. Що ж вибори мабуть будуть. А чи буде з цього в переможцях освітяни та й народ України в цілому?

Голова Комітету
Верховної Ради України
з питань науки і освіти
Катерина Самойлик

Архів, сортувати за: Нові Відвідувані Коментовані
© Киевский ГК КПУ 2005
Все права защищены. Перепечатка материалов разрешается, только после письменного разрешения автора (e-mail). При перепечатке любого материала с данного сайта видимая ссылка на источник kpu-kiev.org.ua и все имена, ссылки авторов обязательны. За точность изложенных фактов ответственность несет автор.