Пошук
Разместить кнопку на Вашем сайте

Газета «Комуніст»
Сайт Комуністичної партії України

Журнал «Комуніст України»

Газета Криворожской городской организации Компартии Украины

Ленінський Комсомол м.Києва

Газета Всекраинского Союза рабочих «Рабочий класс»

Коммунистическая партия Российской Федерации

Московское городское отделение КПРФ

Санкт-Петербугское городское отделение КПРФ

Сайт газеты ЦК Коммунистической партии Китая «Женьминь Жибао» (на русском языке)
Партійне життя

Виступ Голови Комітету Верховної Ради України Катерини Самойлик при обговоренні на “Дні Уряду України” 9 січня 2007 року питання “Стан і перспективи розвитку загальної середньої освіти і в Україні”

Всім відомо, що загальна середня освіта – найважливіший, наймасштабніший етап освіти.

В державі практично завершено формування законодавчої, нормативно–правової бази вітчизняної системи освіти, зокрема загальної сереньої освіти.

Разом з тим, невирішених проблем в системі загальної середньої освіти залишається ще достатньо багато.

В рамках відведеного часу зупинюся лише на самих кричущих проблемах.

По-перше. Конституція України проголосила рівність конституційних прав і свобод усіх громадян, в тому числі гарантованого права громадян на загальну середню освіту. України. Чи досягнуто проголошене? Погодьтеся, що ні.

Досі не досягнуто реального забезпечення громадян, що мешкають у сільській місцевості якісною та доступною загальною середньою освітою, порівняно з освітою в містах. Про це свідчать результати моніторингу якості освіти та рівня знань абітурієнтів 2005 року, які вступали до вищих навчальних закладів.

Переважна більшість вищих навчальних закладів, до яких звернувся Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти зазначили, що рівень підготовки учнів міських шкіл вищій, ніж тих, хто закінчили сільські школи. Кращі результати під час вступних іспитів показали випускники ліцеїв, гімназій, колегіумів, спеціалізованих та профільних шкіл. Але більшість з них - розташовано саме в містах.

Про нерівні умови навчання та розвитку дітей сільської місцевості у порівнянні з міськими свідчить і той факт, що майже у половині сіл України (48 відсотків) дітей не можуть навчатися за місцем проживання, тобто в них відсутні загальноосвітні навчальні заклади. Наприклад, у Дніпропетровській області з 1 383 населених пунктів загальноосвітні навчальні заклади функціонують лише у 477, що складає лише 35,5 %.

Щодо реалізації конституційного права на безоплатну освіту незалежно від майнового стану, то й тут маємо суттєву проблему. Ні для кого не є секретом, що розшарушання самого суспільства на так зване елітарне й массове привело до того, що значно посилилися тенденції нерівності громадян в отриманні освіти навіть у системі загальної середньої освіти.

По друге. Комітет з питань науки і освіти турбує питання оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів, насамперед у сільській місцевості. Своїми практичними діями органи виконавчої влади якось привчили громадськість, що у змісті слова “оптимізація”, якщо воно стосується мережі навчальних закладів закладено саме “закритяя, ліквідація”. Починаючи з 2001 року було закрито 546 сільських шкіл, або близько 89 відсотків всіх загальноосвітніх навчальних закладів, що були закриті в сільській місцевості.

Ми підтримуємо заходи, які здійснює Атникризова коаліція і створений нею Уряд України щодо створення у населених пунктах з напруженою демографічною ситуацією комплексів “дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад”, забезпечення функціонування школи-родини, освітніх округів з обов`язковим вирішенням питання матеріально-технічного, кадрового потенціалу опорних шкіл, підвозу учнів та педагогів до навчальних закладів. Розуміємо, що на все це потрібні кошти й чималі.

По третє. Не можна обминути й таку проблему, яка стосується змісту освіти, особливо історичної. За останні півроку до Комітету надійшли тисячі листів та звернень від обласих організацій ветеранів війни та праці, науковців, вчителів історії, батьківської громадськості щодо викривлення, на їх думку, окремих подій вітчизняної історії, зокрема історії Великої Вітчизняної війни. Чи можна залишити поза уваги зазначені звернення? Впевненена, що ні! На мою думку, необхідно визнати очевидні прорахунки в здійсненні конкурсу експертизи підготовлених підручників з історії. Цей процес не є прозорим, запізюється в часі. Ваважаємо за необхідне переглянути умови конкурсу підручників, залучивши до здійснення експертизи вчених Національної Академії Наук України, Академії педагогічних наук України. Комітет не бажає та й не повинен залишиться осторонь цих складних процесів. Ми запланували провести слухання в Комітеті стосовно стану виконання органами освіти і науки нормативно-правових актів щодо неодхідності правдивого висвітлення в Україні новітньої вітчзняної історії, зокрма подій Великої Вітчизняної війни. В рамках підготовки слухань в Комітеті ми вже звернулися до всіх органів державної виконавчої влади обласного рівня, Інституту історії НАН України, Академії педагогічних наук, а також до вищих навчальних закладів, в яких є кафедри історії з прохання висловити свою думку щодо стандартів історичної освіти, якості існуючих підручників та навчальних посібників з історії. І це лише перший етап розпочатої роботи.

Впевнена, що вже зараз треба виправляти помилки, які були зроблені за останні 15 років, коли нівелювалися такі важливі якості особистості, як прагнення до правди, істини, добра, здатність співчувати, співпереживати, надавати допомогу іншим, честність і правдивість особистості, прагнення до самовдосконалення.

По четверте. Збереження і зміцнення фізичного здоров`я, формування здорового способу життя, поліпшення фізичного виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів нині є проблемою загальнодержавного масштабу. Ось про що свідчить статистика. За станом здоров`я населення України посідає 100 місце у світі. Цим сказано все.

Надзвичайно велика завантаженість наших школярів. Судіть самі, загалом учнівський робочий день становить близько 11 годин на добу напруженої праці.. Чотири-сім годин дитина працює в школі, та ще 2-4 години вдома. Хто може витримати такий шалений робочий день?

Статистика свідчить про те, що держава втрачає своє майбутне. Лише дві цифри. За останні п`ять років кількість осіб, які зловживають наркотиками врасла в 1,4 рази (в сільській місцевості майже у 2,3 рази).

У зв`язку з обмеженістю часу, на жаль, не можу зупинитися на всіх проблемах, які існують в системі загальної середньої освіти. Шляхи їх вирішення ми намагалися відобразити у проекті Постанови Верховної Ради України “Стан і перспективи розвитку загальної середньої освіти в Україні”. Сподіваюсь, що запропонований проект буде покращено за результатами нашого сьогоднішнього обговорення.

Не маю можливості висвітлити й ті позитивні тенденції, які стали здобутками останнім часом.

На жаль, проблем значно більше. Їх треба обговорювати, їх не потрібно ретушувати або приховувати. Нам потрібен реальний результат. Діти чекати не можуть, бо вони ростуть. І якими вони статуть у майбутньому залежить і від нас.

Архів, сортувати за: Нові Відвідувані Коментовані
© Киевский ГК КПУ 2005
Все права защищены. Перепечатка материалов разрешается, только после письменного разрешения автора (e-mail). При перепечатке любого материала с данного сайта видимая ссылка на источник kpu-kiev.org.ua и все имена, ссылки авторов обязательны. За точность изложенных фактов ответственность несет автор.