Пошук
Разместить кнопку на Вашем сайте

Газета «Комуніст»
Сайт Комуністичної партії України

Журнал «Комуніст України»

Газета Криворожской городской организации Компартии Украины

Ленінський Комсомол м.Києва

Газета Всекраинского Союза рабочих «Рабочий класс»

Коммунистическая партия Российской Федерации

Московское городское отделение КПРФ

Санкт-Петербугское городское отделение КПРФ

Сайт газеты ЦК Коммунистической партии Китая «Женьминь Жибао» (на русском языке)
Партійна преса та видання

К.С.Самойлик: Загальна середня освіта потребує уваги з боку вищого законодавчого органу

(з виступу Голови Комітету Верховної ради України з питань науки і освіти, члена фракції комуністів К.С.Самойлик на пленарному засіданні 21 вересня 2006 року)

Разом зі своїми колегами я запропонувала в січні місяці провести “День Уряду України”, де обговорити проблеми щодо стану і перспектив розвитку загальної середньої освіти. Погодьтеся, що таких проблем накопичилося занадто багато.

В новому навчальному році розпочали навчання близько 380 тисяч першокласників. Я хочу акцентувати вашу увагу, що це на 281 тисячу менше, ніж 5 років тому назад. На даний час у 843 навчальних закладах, які розташовані у сільській місцевості наповнюваність класів складає лише 20 відсотків від проектної потужності.

Організованим підвезенням забезпечено 83 відсотка учнів з числа тих, які потребують цього, але все-таки 17 відсотків дітей самотужки повинні добиратися до школи. Мене трішки турбує і те, що у нас зараз понад 800 шкільних автобусів, але всього 342 придбано за рахунок держави.

Оснащення загальноосвітніх навчальних закладів I-III ступенів комп’ютерними комплексами в середньому в Україні складає лише 65 відсотків, у сільській місцевості близько 40 відсотків. На 75 школярів припадає один комп’ютер, до Інтернету підключено лише 40 відсотків шкіл. При чому у місті доступ до Інтернету має один учень із 200, а у сільській місцевості один учень із тисячі.

На сьогодні понад 21,5 тисячі педагогів перебувають покращення житлових умов. На квартирному обліку стоять понад 10 тисяч навіть сільських педагогів. В той же час у першому півріччі 2006 року педагогічним працівникам виділено лише 251 квартира.

Стан охоплення дошкільною освітою дітей, дійсно, критичний і особливо тих, хто проживає у сільській місцевості. Дошкільним вихованням у сільській місцевості охоплено всього 21 відсоток від загальної кількості дітей дошкільного віку, у місті 64 відсотки.

Ми пам’ятаємо, що нам не вистачало дитячих дошкільних закладів, бо кожний батько і матір, дійсно, хотіли, щоб дитина одержала ази і виховання, і освіти – саме в цій першій ланці народної освіти. На превеликий жаль, на сьогоднішній день ось така картина. У стадії незавершеного будівництва знаходиться понад 400 загальноосвітніх навчальних закладів. І найбільша їх кількість у Тернопільській – понад 30-ти, Івано-Франківській – 33, Хмельницькій – 30. У стані аварійності знаходиться 87 будівель загальноосвітніх, 30 вищих та професійно-технічних навчальних закладів.

На початок навчального року ми маємо заборгованість по заробітній платі та відпускних виплатах. Про це ганебне явище ми позабули за останні роки. Сьогодні така заборгованість є у Сумської, Черкаської, Одеської, Івано-франківській областях. Борг складає на сьогоднішній день два мільйони гривень.

Не може не турбувати і нинішній корпус учителів. Він на 13 відсотків складається з пенсіонерів і 30 відсотків з людей передпенсійного віку.

Також потребують нагального вирішення наступні проблеми.

По-перше, за 10-річний термін з часу прийняття базового Закону України „Про освіту” органи державної виконавчої влади так і не спромоглися проявити наполегливості щодо впровадження в життя норм зазначеного закону в повному обсязі, а так, вибірково – хочу виконую, хочу не виконую. З часу його прийняття з рок в рік в тексті Закону про Державний бюджет України зустрічам сумно відоме – зупинити на такий-то рік дію тієї чи іншої статті. Це стосується законів прямої дії – про загально середню освіту, про дошкільну освіту, про позашкільну освіту.

По-друге, потребують нагального вирішення наступні проблеми: зміцнення матеріально-технічної бази. Я говорила про це. Ліквідація аварійності приміщень, завершення будівництва тих загальноосвітніх навчальних закладів. Хоча б тих, готовність яких складає 70 відсотків і більше. 100-відсоткове охоплення дошкільним вихованням дітей 5-річного віку як підготовчий етап до навчання, вирішення проблеми забезпечення організованим підвозом дітей до школи в сільській місцевості, недопущення невмотивованого закриття, ліквідації та реорганізації загальноосвітніх навчальних закладів, особливо тих, які розташовані в сільських населених пунктах. І безумовно, архіактуальним є питання охоплення безкоштовним гарячим харчуванням учнів початкової школи, повне забезпечення комп`ютерною технікою, підключенням до Інтернету і навіть підручниками. У минулому році своєчасно не одержали підручники учні 5-х класів, зараз ми отримуємо скарги від батьків учнів 6-го класу. Такого не повинно бути.

І по-третє. З метою піднесення ролі та авторитету педагога заохочення працівників загальноосвітніх навчальних закладів до творчої праці вкрай необхідно посилити соціально-економічне становище учителів. І мені дуже приємно, і я сьогодні дякую усім народним депутатам України, які підтримали саме наш законопроект, законопроект нашого комітету, який стосується і державних нагород, і високого звання „народний учитель України”, а також те, що запропонував Кабінет Міністрів України щодо премій щорічних учителям. Я думаю, це тільки перші кроки, але, якщо ми сьогодні дійсно не зможемо врятувати школу, не зможемо закріпити молодого вчителя особливо в сільській школі, ну це дійсно крах.

Мені дуже імпонує, що до проекту бюджету надходить багато пропозицій щодо підтримки соціально-економічного становища освітян, в тому числі молодих вчителів, які їдуть працювати до сільської місцевості.

Ну, я назвала ці проблеми, які, мабуть, кожен із вас знає, тому що всі ми зустрічаємося і розуміємо, що ці проблеми нагальні і їх треба вирішувати.

Я ще раз хочу наголосити, що проведення “Дня Уряду України” про стан та перспективи розвитку загальної середньої освіти дозволить виробити комплекс заходів щодо вирішення вищезазначених проблем, дозволить виробити комплекс заходів щодо забезпечення якісною, доступною загальною освітою громадян України. Дякую за увагу.

Архів, сортувати за: Нові Відвідувані Коментовані
© Киевский ГК КПУ 2005
Все права защищены. Перепечатка материалов разрешается, только после письменного разрешения автора (e-mail). При перепечатке любого материала с данного сайта видимая ссылка на источник kpu-kiev.org.ua и все имена, ссылки авторов обязательны. За точность изложенных фактов ответственность несет автор.